Skip to content

”Meer digitale skills in de opleiding bereidt jonge artsen beter voor.” – David Neal

David Neal blikt terug op zijn geneeskundeopleiding en zet zich in voor beter leren omgaan met ICT toepassingen in de zorg

Net als de revoluties die gepaard gingen met de ontdekking van röntgenstralen of antibiotica, kan digitalisering een geweldige kans zijn om de patiëntenzorg te verbeteren… maar niet als digitalisering niet wordt geleid door artsen. Jonge artsen kunnen meer leren over hoe ze digitale technologieën kunnen gebruiken in dienst van persoonsgerichte zorg. Anders haken ze af en stoppen ze met zorgverlening.

Wat ik leerde vs. wat ik nodig had in de praktijk

Toen ik geneeskunde studeerde heb ik hooguit twee of drie lessen gehad over het gebruik van het elektronisch medisch dossier, terwijl ik als beginnend arts meer dan 1000 uur per jaar besteedde aan het onder de knie krijgen en gebruiken van elektronische medische dossiers, computersystemen en digitale tools. Met die paar lessen was ik daar onvoldoende op voorbereid.

“Hoe kan ik het patiëntendossier gebruiken om persoonsgerichte zorg te bieden?” “Waar komen AI-algoritmen vandaan en hoe weet ik of ik ze kan vertrouwen?” “Hoe beschrijf ik wat ik nodig heb van digitale tools op een manier dat ontwikkelaars het voor mij kunnen laten werken?”

Dit waren de onderwerpen waarvan ik me realiseerde dat ik op zijn minst wat basiscursussen nodig had.

Studenten leren hoe ze digitalisering als arts kunnen sturen

Ik heb niet voor geneeskunde gekozen omdat ik enthousiast was over de ins en outs van een Electronisch Patiënten Dossier, ik was niet geïnspireerd door AI-algoritmen en ik wilde geen UX-onderzoeker* worden. Maar het leren van de basiskennis en -vaardigheden om digitale technologieën te kunnen integreren in persoonsgerichte zorg, op de manier waarop ik die als clinicus wil verlenen en de manier waarop patiënten die willen ontvangen, is een fundamenteel aspect van de moderne gezondheidszorg. Daarom zet ik me nu in als Assistant Professor bij het eHealth Living and Learning Lab van Amsterdam UMC. Wij leren deze essentiële vaardigheden aan geneeskunde studenten, zodat zij optimaal gebruik kunnen maken van technologie en leiding kunnen geven aan digitalisering voor persoonsgerichte zorg.

In het curriculum van de medische faculteit bieden we al een module aan, “Zorg informatietechnologieën in de geneeskunde”. Geneeskundestudenten leren de basisprincipes van “usability” en UX, datasystemen en ethische overwegingen rondom AI en andere digitale technologieën. We nodigen studenten ook uit om mee te doen aan keuzeonderwijs modules en wetenschappelijke onderzoeksprojecten. Studenten waarderen deze leermogelijkheden want het heeft allemaal direct te maken met hun toekomstige werk binnen en buiten ziekenhuis.

Implicaties voor verdere aanpassingen geneeskunde curriculum

Wij willen allemaal dat de zorg menselijk blijft. Artsen en zorgprofessionals moeten daarom regie hebben over hoe digitalisering vorm wordt gegeven, Op basis van mijn ervaringen en wat wij om ons heen zien, zijn er een aantal dingen nodig om geneeskundestudenten hier goed op voor te bereiden:

  • Studenten leren hoe ze moeten leren over digitale zorg, want het veld ontwikkelt zich snel
  • Studenten moeten weten hoe ze problemen met digitale tools kunnen diagnosticeren en hoe ze met ontwikkelaars samen aan oplossingen kunnen werken: wat is hun rol als arts, hoe spreken ze de taal van ontwikkelaars, en wat moeten ze van oplossingen eisen?
  • Studenten moeten leren hoe ze op afstand patiënten op een persoonsgerichte manier kunnen beoordelen, aan de hand van videobellen en telemonitoring
  • We moeten bestaande EPD systemen integreren in de reguliere curriculum voor geneeskunde.
  • Studenten moeten genoeg weten van AI algoritmes en digitale tools om ze te beoordelen vanuit hun perspectief als arts, en om zelf te beslissen of en hoe ze in te zetten in de praktijk

Op deze manier zorgen we ervoor dat de (digitale) zorg van morgen persoonsgericht blijft. We zorgen ervoor dat jonge artsen in staat zijn regie te houden over de (digitale) zorg en beter voorbereid op de administratieve last die nu eenmaal hoort bij het beroep.

*User eXperience ofwel UX is een maat voor gebruiksvriendelijkheid van een (digitaal) systeem. Een UX-onderzoeker doet onderzoek naar de gebruikerservaring.

Dr. David Neal is arts, met ervaring in het ontwikkelen en evalueren van gezondheidstechnologieën. Hij is  Assistant Professor in het eHealth Living & Learning Lab van het Amsterdam UMC.

Neem voor meer informatie contact op: d.n.neal@amsterdamumc.nl

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *