Skip to content

Geneeskunde onderwijs in jouw organisatie?

Draag bij aan een nieuwe generatie artsen

Masteropleiding geneeskunde: de bouwstenen

De masteropleiding duurt drie jaar. In de eerste twee jaar zijn de reguliere coschappen in verschillende medische disciplines. Het derde jaar is een profileringsjaar van een wetenschappelijke stage van 16 weken, keuzeonderwijs van 8 weken en het senior coschap van 16-24 weken. De student kan ook starten met de wetenschappelijke stage in masterjaar 1 en dan beginnen aan de coschappen.

In de reguliere coschappen trainen studenten klinische vaardigheden en competenties als coassistent in het ziekenhuis en in de extramurale praktijk. Zij werken onder supervisie in het behandelteam. Taken bestaan o.a. uit het afnemen van een anamnese bij patiënten en het (zelfstandig) verrichten van het lichamelijk onderzoek. De student stelt een differentiaal diagnose op, doet voorstellen voor aanvullend onderzoek, verricht onder supervisie voorbehouden handelingen en verdiept zich in de behandeling en noodzakelijke zorg tijdens verblijf in de zorginstelling én na ontslag van de patiënt of in de thuissituatie. Het is belangrijk dat de student hierbij niet enkel acute patiënten maar ook chronische patiënten ziet.

De wetenschappelijke stage duurt regulier zestien weken, maar kan ook verlengd worden met acht weken keuzeonderwijs tot een totaal van 24 weken. Tijdens de wetenschappelijke stage voert de student een eigen onderzoek uit in de geneeskundige wetenschap. De student kiest zelf het onderwerp en de afdeling.

Het keuzeonderwijs beslaat een periode van acht weken en kan de student besteden aan
verdieping in één of meerdere vakgebieden of aan verbreding van de scoop in disciplines die niet in de reguliere coschappen zijn geprogrammeerd.

Het senior coschap duurt zestien weken. Als senior coassistent voert de student zelfstandig geneeskundige taken uit onder directe supervisie van een staflid en draagt zorg voor eigen patiënten op de afdeling of tijdens spreekuren. Belangrijk zijn continuïteit van zorg en het longitudinaal volgen van (chronische) patiënten. Gedurende de hele periode verzamelt de student, net als tijdens de coschappen, dagelijks feedback.

Kansen voor samenwerken

Voorbeelden