Skip to content

Onderwijsplatform van, voor en door medische studenten – Aaron Spapens, leefstijlarts en projectleider Springlab

Geneeskundestudenten zijn slimme doeners en aanpakkers. In het onderwijs zien we dat ondermeer terug in Springlab; een onderwijsplatform van, voor en door studenten van de Faculteit der Geneeskunde VU. Het bestaat sinds 2019 en is onlangs genomineerd voor de top 3 van de prestigieuze Nederlandse Onderwijs Premie van de NRO.  

Voorbeeld

Zelfgestuurd leren, praktijkgerichte vaardigheden ontwikkelen en samen met docenten en medische experts onderwijs co-creëren: dat is de unieke leeromgeving van Springlab VU. Bij het platform van de Faculteit der Geneeskunde VU maken én geven de studenten zelf lessen, onder begeleiding van experts. Hands-on ervaringen helpen studenten om beter voorbereid en zelfverzekerd hun medische carrière tegemoet te gaan.  Tijdens een echografieles leren studenten bijvoorbeeld hoe ze een echografie moeten uitvoeren en interpreteren, onder begeleiding van speciaal opgeleide student-docenten die weer onder supervisie staan van een ervaren arts. Door te leren in een realistische setting, worden studenten zelfverzekerder in hun vaardigheden, wat hun voorbereiding op de medische praktijk aanzienlijk verbetert. Of een ander voorbeeld: Advanced Trauma Life Support (ATLS), waarbij ze vaardigheden leren die belangrijk zijn in noodsituaties. Tijdens deze intensieve sessies leren studenten systematische benaderingen voor de behandeling van acute trauma’s, zoals luchtwegbeheer, ademhaling en circulatiebeheer, en neurologische evaluatie. Met behulp van de nieuwste medische apparatuur en realistische poppen, oefenen ze in het stabiliseren van patiënten in levensbedreigende situaties. Door directe praktijkervaring op te doen onder begeleiding van ervaren medische professionals, ontwikkelen de studenten niet alleen hun technische vaardigheden, maar ook hun vertrouwen en besluitvaardigheid in kritieke situaties. 

Succes

SpringLab’s succes blijkt uit de hoge deelname, jaarlijks volgen ongeveer 2500 studenten meer dan 60 facultatieve lessen. Dankzij financiële ondersteuning door studievoorschotmiddelen en kwaliteitsgelden is deelname voor studenten kosteloos en dus zeer toegankelijk. En dat zien we ook: wanneer studenten een specifieke vraag hebben, komen ze terecht bij het SpringLab. Het is een plek waar ze kunnen leren wat zíj willen, variërend van vaardigheidstrainingen tot persoonlijke ontwikkeling. Traditioneel onderwijs is vaak sterk prestatiegericht, waardoor studenten bang zijn om fouten te maken. Bij SpringLab mogen we juist fouten maken en vragen stellen, wat ons uiteindelijk betere artsen maakt. 

Proeftuin

SpringLab VU fungeert ook als een proeftuin voor onderwijsinnovaties, waar docenten nieuwe onderwijsmethoden kunnen uitproberen en direct feedback ontvangen van studenten. Deze dynamiek zorgt ervoor dat het onderwijs voortdurend wordt verbeterd en afgestemd op de behoeften van de studenten. Met een digitale snijtafel kunnen studenten bijvoorbeeld eindeloos oefenen met anatomie en pathologie, tegelijkertijd leren docenten hoe ze de anatomie het beste kunnen toepassen in het geneeskundecurriculum. 

Op 27 juni wordt tijdens het Comeniusfestival bekend welke prijs Springlab heeft gewonnen.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *